Wraz z trwającą digitalizacją administracji publicznej i rozwojem elektronicznych narzędzi do rozliczeń podatkowych, KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur, systematycznie zyskuje na znaczeniu. Choć w poprzednich publikacjach koncentrowaliśmy się na kwestii terminów wdrożenia i najważniejszych procesów w kontekście implementacji, tym razem skupimy się na zagadnieniu jeszcze bardziej fundamentalnym: kto będzie musiał korzystać z KSeF? W niniejszym artykule przybliżamy zarówno podstawy prawne, jak i praktyczne aspekty związane z obowiązkiem wykorzystywania e-Faktur ustrukturyzowanych. Przedstawiamy też planowane rozgraniczenia na poszczególne grupy przedsiębiorców oraz wskazujemy, w jaki sposób przygotować się na nadchodzące regulacje.
Krajowy System e-Faktur (w skrócie KSeF) to centralna platforma, której zadaniem jest umożliwienie jednolitego, ustrukturyzowanego obiegu faktur elektronicznych. W zamierzeniu Ministerstwa Finansów narzędzie to ma:
Stosowanie KSeF przynosi realne korzyści przedsiębiorcom, ponieważ w wielu przypadkach pozwala na automatyzację procesów księgowych i usprawnienie komunikacji z kontrahentami. Jednakże kluczowym elementem staje się tu kwestia, kto będzie objęty obowiązkiem wykorzystywania tego rozwiązania, i co najważniejsze – w jakich terminach.
Koncepcja wprowadzenia obowiązku korzystania z e-Faktur ustrukturyzowanych jest ściśle związana z ogólną polityką cyfryzacji administracji publicznej. Zarówno w Polsce, jak i na terenie Unii Europejskiej, od kilku lat podejmuje się działania, które mają na celu:
W przypadku polskiego systemu prawnego, konieczne okazały się dwie fazy nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług (VAT). Pierwotnie planowano, że KSeF stanie się obligatoryjny dla wszystkich już od 1 lipca 2024 r., ale – na mocy ustawy z 9 maja 2024 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 852) – termin ten został przesunięty na rok 2026, przy jednoczesnym rozdzieleniu przedsiębiorców ze względu na skalę działalności.
Zgodnie z obecnym brzmieniem przepisów, docelowo wszyscy podatnicy VAT, którzy wystawiają faktury w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zostaną objęci koniecznością stosowania KSeF. Jednak – co istotne – wprowadzono pewne progi wartości sprzedaży oraz podziały na okresy, w których poszczególne grupy wejdą w reżim obowiązkowego fakturowania elektronicznego.
W dużym uproszczeniu można wskazać dwie główne kategorie przedsiębiorców:
Należy jednak podkreślić, że powyższe zasady mogą ulegać dalszym modyfikacjom. Ustawodawca przewiduje bowiem możliwość dostosowania przepisów wykonawczych w toku trwającego procesu legislacyjnego (tzw. II etapu). W praktyce, niezależnie od branży czy wielkości działalności, warto już teraz zaplanować prace nad wdrożeniem e-Faktur, aby nie stanąć przed koniecznością przyspieszonego dostosowania „w ostatniej chwili”.
Jak już wspomnieliśmy, kluczowym wyznacznikiem w kontekście obowiązku korzystania z KSeF pozostaje wartość sprzedaży osiągnięta przez przedsiębiorcę w 2025 roku. Mechanizm wygląda następująco:
Tego rodzaju zróżnicowanie ma umożliwić największym przedsiębiorstwom szybsze dostosowanie się do nowego systemu i przynajmniej w pewnym stopniu odciążyć mniejszych podatników, którym ustawodawca daje dodatkowe dwa miesiące na dokonanie stosownych zmian organizacyjnych i informatycznych.
Warto również pamiętać, że przedsiębiorcy, którzy chcą skorzystać z e-Faktury ustrukturyzowanej na wcześniejszym etapie, mogą to zrobić dobrowolnie. KSeF pozostaje dostępny także dla tych, którzy chcieliby wyprzedzić obowiązkowy termin, testując rozwiązania i zapewniając sobie płynniejszy start w momencie, gdy stanie się on obligatoryjny.
Choć KSeF został zaprojektowany jako rozwiązanie uniwersalne, mogą pojawiać się szczególne regulacje odnoszące się do wybranych sektorów gospodarki. Przykładowo:
Aktualnie nie ma jednolitej listy branż całkowicie wyłączonych z obowiązku stosowania KSeF, jednak ustawy i rozporządzenia wykonawcze przewidują możliwość wprowadzania odstępstw w sytuacjach uzasadnionych specyfiką świadczonych usług czy niestandardowym modelem rozliczeń. Warto regularnie sprawdzać oficjalne komunikaty Ministerstwa Finansów i obserwować postępy prac legislacyjnych w ramach II etapu nowelizacji.
Niewdrożenie KSeF w terminie określonym przez ustawodawcę może prowadzić do szeregu niekorzystnych konsekwencji dla przedsiębiorców. W wymiarze praktycznym oznacza to:
Należy również podkreślić, że ostateczny kształt sankcji i procedur kontrolnych zależy od zapisów w przepisach wykonawczych, które są obecnie konsultowane w ramach II etapu procesu legislacyjnego. Niemniej sam kierunek zmian – ku bardziej surowemu egzekwowaniu obowiązku e-Fakturowania – wydaje się przesądzony.
Bez względu na to, czy firma przekroczy próg 200 mln zł w 2025 roku, czy też nie, warto już teraz zacząć prace organizacyjne i technologiczne związane z przejściem na KSeF. Oto kilka kroków, które mogą usprawnić ten proces:
Kto będzie musiał korzystać z KSeF? W obecnym kształcie przepisów prędzej czy później każdy przedsiębiorca wystawiający faktury VAT zostanie objęty tym obowiązkiem. Różnice sprowadzają się głównie do daty wprowadzenia systemu – 1 lutego 2026 r. dla firm z obrotami przekraczającymi 200 mln zł w 2025 r. oraz 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych podatników. Wraz z trwającym procesem legislacyjnym i konsultacjami może dojść do drobnych korekt, lecz kierunek zmian, czyli cyfrowa rewolucja w obszarze fakturowania, jest już wytyczony.
Nowe reguły oznaczają nie tylko konieczność formalnego dostosowania się do przepisów, ale też szansę na poprawę przejrzystości i efektywności procesów księgowych. Dla firm, które zdecydują się przejść na e-Faktury przed ustawowym terminem, może to być okazja do wyróżnienia się wśród konkurencji, a także do zbudowania relacji z partnerami biznesowymi na wyższym poziomie organizacji pracy.
Z drugiej strony, odkładanie prac wdrożeniowych „na później” może narazić przedsiębiorstwo na ryzyko zwiększonych kosztów, sankcji podatkowych lub chaotycznej implementacji. W związku z tym rozsądnym rozwiązaniem jest szczegółowa analiza wewnętrznych procesów i stopniowe przygotowywanie się do przejścia na KSeF, nawet jeśli formalnie obowiązek zacznie funkcjonować dopiero w 2026 roku.